February 15, 2011

Master versus Bekerja !!

Sedar tak sedar dah nak habis belajar peringkat sarjana muda. Walaupun dalam pada tu, ramai yang dah mula gelisah (bagai nak rak) tuk cepat habis! Penulis antaranya....hoho…dan persoalan utamanya, apa yang dah kita buat atau dapat dari masa 4 atau 3 tahun ni

a. Banyak buang masa?

b. Banyak study?Banyak pergi mall?(alamak…)

c. Banyak habiskan duit dengan seronok berfeshion?

d.Banyak dengan aktiviti dakwah/ceramah?

e. Banyak ke library?(hampir lupa pulak rupa dalam library…adoii)

f. Banyak brmaksiat??...nauzubillah…

Apa-apa pun, semuanya dah terkebelakang, hampir terlepas dengan apa yang sepatutnya dibuat. Tapi masih boleh! Sebab anda masih belum bergelar graduan!!toing3…

Persoalan keduanya pula, ke mana hala tuju kita selepas ni dalam skop akademik/kerja. Sambung belajar sebagai sarjana/master atau bekerja?ok. penulis ada beberapa perkiraan dengan itu hasil per’sembang-an’ dengan lecturer-lecturer.


1. Sambung sarjana/master (research area)

Di malaysia kebanyakan geran-geran akan mula dibuka pada februari 2011 ni dan pemberian geran pada march 2011. Apa pentingnya geran ni pada kita? Dibawah skim research atau selalu dipanggil research assistant (RA), geran-geran yang diberikan kepada lecturer akan di-subkan kepada student yang nak sambung master dengan mereka. Daripada duit geran ni la akan digunakan sedikit sebagai GAJI pelajar!

Setiap geran tidak mempunyai nilai yang sama, tapi bagi master by research kebanyakannya akan dapat around rm1500 sebulan bergantung kepada lecturer. Interesting?atau biasa? Ok…kita ke seterusnya…

RMK-10 telah mempersetujui dalam mempesatkan ekonomi negara dengan menghasilkan graduan-graduan yang berintelektual dimana target adalah seramai 60 000 orang pemegang PhD. Maka, skim biasiswa ditawarkan khas kepada pelajar PhD secara langsung. Apa gunanya kita sebagai bakal student master? Untuk mencapai target itu, pelajar master juga diberi bantuan biasiswa oleh kerajaan dibawah takluk skim My Brain! Dengan kos yuran dibiayai oleh skim ini (ini bukan skim cepat kaya ok!).

Tawaran dan syarat-syarat boleh dilihat dengan jelas di laman My Brain details. dan anda dah apply sebagai master student?

Ok.agenda seterusnya, calculation! Basic used.

NOTE : kiraan adalah menghampiri kepada pelajar engineering UTM dan kebanyakan dipetik dari Wireless Communications Centre page, macam mana pun pelajar bidang lain mahupun universiti lain turut boleh menggunakan kiraan rambang ini. hampir sama. yuran pula? yuran tambahan? lain-lain biasiswa?

Research study = normally 2 years (24 month)

Month salary = rm 1500

Biasiswa yuran = maksima rm 10 000 sepanjang pembelajaran

Kos penginapan sebulan = rm 5 x 30 days = rm 150

Kos makan (normally) per month = rm 10 x 30 days x = rm 300

Kos yuran pembelajaran 4 sem = around rm 7 000


a. Total gaji = Monthly salary x 24 month

= rm 1 500 x 24 month

= rm 36 000

b. Kos yuran = ditanggung dari skim My Brain

= rm 7000

c. Penginapan & makan = penginapan + makan

= (rm 150 x 24) + (rm 300 x 24)

= rm 10 800

d. Sedeqah to parents = rm 100 x 24

= rm 2 400

e. Kos perjalanan balik rumah = (rm 70 x 2) x 5balik/sem x 4sem (johor-kedah)

= rm 2 800

f. Others cost = minyak motor/kereta + berfesion/mall

= (rm 10 x 4weeks x 24month) + (rm 150 x 24month)

= rm 4 560


Baki total = gaji – (penginapan & makan) – parents – balik – others

= rm 36 000 – rm 10 800 – rm 2 400 – rm 2 800 – rm 4 560

= rm 15,440


INTERESTING? Ok.next pulak…


2. Bekerja

Persoalan pertama, dah apply ke kerja? Dah dapat tawaran? Kerja ni kita ambil harga gaji basic je la ek. Kalau lepasan freshy degree untuk industry (sebab penulis bidang engineering). Kita ambil kira 24 bulan kerja sebab nak compared dengan sambung master dan area KL. Sebab tu range kos tertinggi.

a. Montly salary = rm 2 300 x 24 month

= rm 55 200

b. Rumah sewa = rm 250/month x 24

= rm 6 000

c. Kos minyak ke kerja = rm 40 (kereta) x 4 weeks x 24month

= rm 3 840

d. Kos makanan = rm 15 x 30 days x 24 month

= rm 10 800

e. Bil elektik & bil air = (rm 25 + rm 20) x 24 month

= rm 1 080

f. Sedeqah to parents = rm 200 x 24

= rm 4 800

g. Infaq = rm 150 x 24

= 3 600

h. Kos perjalanan balik rumah = (rm 32 x 2) x 30balik (KL-kedah/johor)

= rm 1 920

i. Others cost = shopping mall

= rm 250 x 24

= rm 6 000


Baki total = gaji – rumah – minyak – makan – bil – parents – infaq – balik – others

= rm 55200 – rm 6000 - rm 3840 – rm 10800 – rm 1080 – rm 4800 – rm 3600

= rm 25 080

Mana lagi interesting? Lepas 2 tahun anda mempunyai sijil master dengan memiliki rm15,440 sebagai asset dan mampu menerima tawaran kerja gaji lebih tinggi dari pemegang degree atau anda bekerja ambilan lepasan degree dengan memegang rm25,080 selepas 24 bulan dan berkemampuan dapat meningkatkan gaji dalam jangka masa 2 tahun ini?

NOTE : kos-kos lain seperti menabung berkahwin, membeli kereta, sedeqah luaran masih belum diambil kira.

Secara keseluruhannya…masing-masing punyai tahap kehebatan dan keperluan tersendiri dan mempunyai kelebihan tersendiri bergantung kepada keadaan kehidupan seharian. Dan yang terutama bagi keseluruhannya ialah sentiasa melakukan solat istikharah supaya mudah memilih dalam apa jua bentuk keputusan. Renung-renungkan, dan selamat beramal.



JANGAN LUPA, KITA BELUM GRADUATE!!

January 16, 2011

Kau Kata Ia Indah

Ada seorang perempuan yang bersuamikan koki, begitu pandainya sang suami memasak sehingga selalu menemukan kelemahan isterinya dalam memasak. Selalu ada komentar tajam dan pedas yang ia lontarkan. Sampai istrinya malas dan berhenti memasak. karena suatu musibah, suaminya meninggal dunia dan perempuan itu menikah lagi dengan karyawan disebuah perusahaan swasta.

Suatu hari istrinya bertanya, 'Pak, bagaimana masakanku?' Sang suami memuji bahwa seumur hidupnya baru kali ini makan makanan yang terenak didunia. Setiap kali hendak berangkat kerja suaminya selalu mengatakan, 'Mama, aku selalu ingin pulang cepat karena mau menikmati masakan mama.'Pujian itu semakin membuat istrinya gemar memasak. Sampai akhirnya membuat restaurant yang terkenal dengan masakan yang enak tiada duanya.

Teman, tutur kata yang positif akan mendorong kita dan memberikan kepercayaan diri. Sudah sepatutnya kita untuk bertutur kata yang baik dan positif untuk memberikan motivasi dan semangat untuk orang-orang yang ada disekeliling kita untuk meraih impian. Kata-kata yang positif adalah anugerah yang terindah yang mampu merubah dunia menjadi lebih lebih baik.
Bertutur katalah yang baik atau diam (HR. Muslim)

dipetik : M. Agus Syafii

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang.

Dia (Muhammad) berwajah masam dan berpaling,

karena seorang buta telah datang kepadanya.

Dan tahukah engkau barangkali dia ingin menyucikan dirinya (dari dosa),

atau dia (ingin) mendapatkan pengajaran, yang memberi manfaat kepadanya?

Adapun orang yang merasa dirinya serba cukup (pembesar-pembesar Quraisy),

maka engkau memberi perhatian kepadanya,

padahal tidak ada (cela) atasmu kalau dia tidak menyucikan diri (beriman).

Dan adapun orang yang datang kepadamu dengan bersegera (untuk mendapatkan pengajaran),

Sedang dia takut (kepada Allah),

engkau malah mengabaikannya.

Sekali-kali jangan (begitu)! Sungguh (ajaran-ajaran Allah) itu suatu peringatan,

Surah ‘Abasa, 80:1-11



alangkah indahnya kata-kata itu seperti terbit pagi menyinari seluruh semesta alam

January 14, 2011

Hujan Oh Hujan Kenapa Engkau Turun...

Jam menunjukkan tepat 2:00 ptg…seperti hari-hari biasa dalam musim sekarang di sekitar skudai, hujan renyai akan mula menyembah bumi masa-masa macam ni. Hujan yang hampir semua dari kita tahu, hujan itu rahmat. Tapi adakah kita semua meletakkan ia seperti sangkaan kita itu? Mungkin.

Jumaat. Selesai para jemaah sembahyang sunat selepas jumaat, badan-badan manusia mula berlegar-legar menuju pintu keluar yang besar dan indah dari masjid itu. Oh…hujan renyai rupanya. “patutla tadi macam bunyi berdengung sikit, renyai-renyai rupanya”, cuit hatiku yang memikirkan bagaimana aku nak balik ke bilik dengan menaiki motor cabuk yang berjasa aku tu.

Sedang ramai kebetulan mula menyerang PC Fair di Dewan Besar bersebelahan masjid, “hujan-hujan macam ni, jom la kita masuk tengok-tengok barang komputer dulu”, sembang-sembang kebanyakan jemaah menyusuri dewan itu. Aku mengambil langkah hanya berdiri tegak melihat keadaan motor aku dan kadar hujan yang turun, “wah…angin pun boleh tahan ni…nak balik okey je…ada moto pulak sekat jalan aku…”, bentak hati kecil aku.

Ada 3, 4 orang ‘member’ aku mula mengambil langkah meredah sahaja hujan itu sementara jalan masih belum sesak.

“tap…tap..tap…”, bunyi hujan dari bumbung pejalan kaki di tepi masjid bersilang-silang dengan tapak kaki deruan manusia ke hulu hilir. Aku hanya melihat gelagat. Dalam celah ramai,

“eh, pak cik ni macam nak kenai je…tak ingat pulak” , pakcik dalam usia awal 40-an dan kelihatan segar dan tenang berjalan melintas hadapan aku. “Selamber je…”, mata aku mula seperti mahu mengekori beliau.

“eh, selamber gila dia redah hujan…org lain dok sibok lari-lari, dia cool jek…”, aku hairan dengan gelagat pakcik yang memang nampak cool dari tadi. Nak kata tua sampai tak boleh lari, tak pon…sihat je tengok. Dari jauh nampak mukanya tersenyum sambil meredah hujan, kadar kelajuan perjalanan pakcik tu sama seperti melintasi di hadapan aku yang masih tercegat di bawah bumbung! Terpaku tengok orang.

Aku mula terasa seperti mahu mengambil tindakan seperti dia. Ya, balik dalam meredah hujan! ooOOoo yeah!!

“eh, tak de ke baju ‘spare’ nih?”, mamat sebelah aku turut mengambil langkah meredah hujan bersama rakannya.

“ah kau…air hujan je pun”, membernya membentak, langsung diam.

Oh…baru aku tersedar, indahnya berada dalam hujan bila hati mengucap syukur dengan rahmat yang diturunkan…seperti pak cik tadi yang tersenyum dalam hujan berseorangan…

“patutla ramai je yang pakat dok redah hujan dari tadi. Rupanya diorang dah lama rasa macam ni !! ceh!!”. Alhamdulillah….

January 10, 2011

Jusco the best tempat melepak...haha

Asal bosan je...dah tak de tempat lain nak pergi...balik-balik tempat sama...kalau tak ke Jusco, mesti ke Giant. Naik cemuih (muak) dah masuk situ. kalau dulu masa kecik-kecik, perghh bukan main seronok kalau bab nak dapat masuk mall nih…telompat-lompat!!

Padahal bukannya nak pergi beli barang sangat pun. Konon nak cuci mata la…yela…nak ‘servey’ harga-harga, mana-mana yang murah ‘time’ tu…sebat je la…kedai RM5 pun main hentam je masuk. Yang akak tu tak abih-abih nak cakap benda yang sama,

“satu barang lima ringgit, masuk-masuk, tak beli tak pe…”

Kadang-kadang lawak la pulak, tapi yela…diorang pun cari makan…bagus la…kerja pun halal…tambah-tambah usaha diorang tu memang patut kena puji. Ingat semua orang ke boleh cakap macam tu?? Jati diri kuat tu.mantap!

“eh, mana si daus nih?”, mael sibuk tanya dengan tangan sambil kelebek (pegang-pegang) tabung kat kedai RM5.

“cari barang dia la tu kot kat dalam Jusco tuh. Dari mula-mula sampai dah bising nak cari minyak rambut Gasby macam aie.”, balas aku.

Jusco kan ada bahagian-bahagian, ada memang tempat barang-barang Jusco sendiri, ada yang bahagian kedai-kedai kecik…

“ah kau mael, setakat nak pegang-pegang je tabung tu tapi tak beli, baik tak payah”, aie kasik ayat ‘power’.

“ntah…tetiba macam smart arr plak tabung bentuk tong gas nih…tapi mahal la pulak”.

“alah, beli je la…beli tabung mahal sikit pa salahnya, janji tahan. Nanti duit dalam tu ko jugak yang nak guna”, balas aie.

“ha ah…beli je la, kitorang pun masing-masing dah ade…ko je yang takde lagi”, aku dah mula kasik ayat confius untuk pastikan dia beli...haha.

“ape-ape? Mael nak beli tabung ke? Mau ke nak penuh nanti tuh? Kang korek buat guna mesin basuh baju je tiap minggu. Suku pun tak sempat nak penuh”, sampuk daus ntah tetiba kat belakang aku ngan beg plastic Jusco. Keras(‘straightforward’) gak r...huhu.

“ha ah, tak la ko asyik datang bilik aku nak tukar duit syiling je. Kurang-kurang ada gak duit menabung ko tu nanti. Boleh gak pakai ‘time’ terdesak. Gamak-gamak kalau kitorang yang terdesak, kitorang je lah pakai….hahaha”, sampuk aku.

“hahaha…..aku pun, aku pun nak pinjam gak nanti,hahaha…”, pecah gelak kat kedai tuh. Kakak ‘salesgirl’ tu dok usyar-usyar gangster plak. Adeh…jom-jom, cepat bayar.blah...

January 09, 2011

Akan ku Jumpa

Ku mengatur langkahku
berjalan tanpa bayang-bayangMu
langit dan bumi setia, menemaniku
matahari menyinar tak pernah berpihak padaku
Ku kepanasan tanpa perlindunganMu.

Hari berganti hari aku masih teguh menanti
Hadir diri Mu dalam hidupku ini
Rasa kecewa ada bila kaki penat berlari
Namun yakinku Kau kan kutemui

Ku takkan pernah cuba berhenti
langkahku mencari Cinta
Yang ku tahu hanya tuk diriku
kan ku terus cari sampai hujung dunia

Kerna ku tahu akanku jumpa diriMu
dan ku kan terus menempuh mimpi-mimpiku selalu

Kulihat semua gembira
bila mengenali erti Cinta
senyuman ku beri hanya duka
bila ingin Teman tuk berbicara

Cinta jangan sembunyi
mataku kabur mencari
hadirlah dalam hidupku ini
Cinta jangan engkau pergi bila langkahku cuba
untuk mengejar diriMu

-Akan ku Jumpa, Azfar

January 07, 2011

Semua Bab Engkau Sapu...Haih

Bukan main lagi engkau…orang nak main futsal…engkau paling semangat sekali nak main…siap pergi ketuk-ketuk pintu bilik aku…pepagi buta lagi…aku baru je sedap-sedap ‘landing’ atas katil empuk aku nih….

“ah ko…semalam cakap nak main futsal…skank dok ‘landing-landing’ nak tido…cepat-cepat. Tak elok tido lepas subuh, ko tak denga ke tazkirah subuh tadi?!!”-bentak engkau bukan main sakan…tambah-tambah tazkirah subuh tadi tentang barakah berjaga lepas subuh.

Pergghh…tak ada satu hari pun yang engkau tak semangat main futsal…rembat kadang-kadang macam nak main bola padang. Kalau dalam dewan tak pe la jugak nak rempat sampai pecah cermin pun…

Bak kata semua ‘game’ engkau sapu main…perghh….engkau reti ke…tidak ke…main hentam je…mana tak nya…ko cakap dulu boleh hilang ‘stress’ sikit. Aku ingat lagi, “eyh…main ni kena bersungguh, ko ingat nak study je ke kena struggle?? main pun ‘struggle’ ar…best woo!!PUAS!!”, bak kata engkau hampir setiap kali kita turun padang…naik muak aku dengar.

Tapi satu ja…kau memang tak suka balik lambat-lambat bila main. Aku ingatkan engkau memang tak nak balik lambat sebab kau nak turun semayang Jemaah kat surau semata-mata…aku ‘respect’ la…tapi rupanya, bukan setakat turun Jemaah…setiap kerja-kerja engkau memang engkau tak suka lambat-lambat. Sampaikan ada sekali tu, kau sampai nak emo dengan ‘member-member’ kita. yela…engkau yang paling ‘sharp’ bila nak pergi makan. Padahal nak pergi makan cucur udang kat kedai belakang tu je. Haih…naik hairan aku dibuatnya.

Tengah hari jumaat lepas kau datang bilik aku…macam biasa la…dah pukul 12.40 tengah hari, memang masa engkau ajak aku pergi semayang jumaat sama-sama. Sip sikit minyak motor kau kata masa tahun dua dulu. Kebiasaannya, kau tak pernah lupa nak pesan kat aku bawa duit sikit, buat kasik kat masjid nanti. Tapi jumaat lepas engkau tak pula pesan. Alih-alih, bila dah habis semayang jumaat engkau tanya,

“eh, ko tak derma ek kat masjid tadi?aku saja tak nak ingatkan ko tadi…hehe”

“aku kasik la tadi sebelum semayang jumaat.ceh!”

Haih..engkau saja tak pesan kat aku rupanya sebab nak tengok aku lupa ke tak?…huh! Ah…tapi sebelum ni pun engkau selalu juga tak bawa…aku pula ada can la nak nyakat engkau…haha…engkau pulau jawab,

“ha ah, aku lupa nak bawa duit la minggu ni. Salah ko la, tak nak pesan kat aku,hehe..so maknanya minggu depan aku kena kasi dua kali ganda la…kira aku hutang dengan masjid la skarang ni”

Tersentak kejap aku. hutang? Oh, mungkin sebab tangan engkau terlalu ringan bagi derma sedikit engkau tu kat masjid, sampaikan terlupa pun kau cakap kau berhutang….

November 25, 2010

And I Know

and i know You forgive my sins
and i know You conceal my defects
but i am remorseful my Lord
i am almost wailing because of my regrets
how i wished i never whisper to You one day..
"i disobeyed You my Lord"

my tears fall
and my soul submits to the Lord of creation
Your slave has disobeyed You
but now he calls You and tears has wet his checks

and if my sinned
then here i am
with saddened heart and fallen tears
and if i was heedless
then i am awake now
and the one who fears will walk in darkness

and please...guide your slave ya Rabb

source : Islamic International Group

October 27, 2010

Aku Tidak Tahu Itu

Apl aku mula mngimbau kembali kisah silam y rasanya spt smlm. Harini genap setahun pemergian abahku, 10:30, 27 oktober 2009. Belum sempat aku mmbalas segala jasanya y trlalu byk dlm mmbesarkn aku sehingga aku telah brjaya memijak d bumi UTM ini….ah..bukan setakat itu. Makan minum y langsung aku tdk prnah fikirkn, dr mna dtgnya dlu…pakaianku…bahkan kegembiraanku! Aku tdk tahu bagaimna sshnya abahku bekerja berempas pulas ketika kami sekeluarga d Gerik Perak. Abahku y hanya sekadar pekerja bawahan tetap kuat, semangat dlm bekerja. Y kelihatan cuma wajah kepenatan dia pd jam 5ptg itu. Tp dia cuba smbunyikan dr kami anak-anak. Langsung aku tdk fikirkan. Asalkn dpt apa y aku mahu. Air kelapa y dijoloknya? Mainan? Susu setin y dibawa pulang sekali?…dn setiap ujung mnggu…mesti akan ada kata-kata dr nya…"adik, nk ikot abah pegi pasar mlm?”…itu mmg kata-kata y selalu keluar dr mulutnya. Aku tidak tahu, abahku mst ingin mmbawa aku pergi ke pasaraya besar spt kwn-kwn nya y lain…y sering mmbawa anak-anak mereka ke pasar-pasar besar y jauh dr Gerik. Ada y ke Sg petani, Baling, ipoh. Aku tidak tahu y abahku tidak punyai duit y byk utk mmbawa kami anak-anak ke tmpt spt itu. tp dia mmg mahu! Boleh di bilang cuma beberapa kali dlm sethn. Aku tidak tahu itu. Aku tdk tahu dia memakan hatinya sendiri bila mndengar aku pinta mmbawaku ke pasarbesar. Aku tidak tahu…aku tidak tahu itu semua.

Pernah haritu, dia asyik mngait buah kelapa tua…ah…besarnya bukan main. Lebih besar dr bola padang. Tinggi pokoknya hampir 4 kali dr rumah setingkatku. Dan tiba-tiba buah kelapa itu tetimpa bahunya dpn mataku. Trlepas galah brmata y berat. Y aku sendiri xmmpu mngngkat galah itu. Abahku Cuma senyap, terus brjalan ke dlm rumah, trduduk. Ah…trjerit aku ketika itu…”mak, abah kna timpa buah nyok!!!” terus kakak dn mak aku y mndengar mngipas2 d dapur. Hampir pengsan.

Pernah ketika dlu…abahku sering mngajak ku ke sisir hutan. Mncari buluh utk dibuat galah mngait kelapa. Beratnya bukan main. Nyamuknya brselerak! Takutnya aku dh tentu. Usung dgn mnggunakan motosikal cabuknya. Ah…tp byk brjasa! Aku sudah hmpir lupa semua itu. Aku tidak tahu, prkara ringkas, kebiasaan itu merupakn kenangan-kenangan y trsisip di benak mindaku. Semuanya aku tdk tahu itu dlu.

Pernah ketika aku brjaya ke sekolah teknik di pulau pinang dlu. Ketika kami sekeluarga masih menetap d gerik. setiap 2 atau 3 mnggu, asramaku mmbenarkn kami balik ke rumah. Y marahnya aku…sbb aku antara pelajar y pling jauh dgn rumah! Y lain semua sekitar butterworth dn parit buntar saja! Aku 2 3 kali ganda dr mereka! Dibenarkn balik slps semayang jumaat. Spt biasa, aku brlari anak blk dr masjid negeri pulau pinang y brsebelahan dgn sekolahku itu. Nk pastikn aku lebih cpt dr y lain. Siap.gegas aku naik bas loncat seringgit dr sekolah ke jeti. Utk menaiki feri. Slps feri brlabuh ke seberang, aku antara org pertama y keluar. Brlari anak lg utk mngambil bus ke baling, kedah. Ah…”bus bru je pergi 2mnt lepas dik”…kak kaunter melepaskn kata2 y mnggeremkan aku. Jd..trpaksa mngmbil bas 4ptg. Spt biasa, aku adlh antara org trakhir dr sekolahku mnaiki bus d jeti seberang itu. “abah, adk xsmpat naik bas ke baling pukol 3 lg”….itu kata2 seringku. Hanya kata2 biasa kerna aku ada tiket jam 4ptg. Tp, bas dr baling ke gerik telah habis kalau aku naik jam 4 ptg dr jeti itu!! prjlnn ku prlukn 3 bas dn 1 feri dr sekolah ke rumah. Spt biasa lg, abahku lah y trpaksa dtg ke baling y masih lg sejam ke rumahku utk mnymbung prjlnn balikku itu. Aku tdk tahu, dia trpaksa brgegas ke baling sejam awal dr gerik.walhal dia masih dlm penat bekerja!! Walhal dia langsung tdk beristirehat!! Walhal dia bru blk dr kerja berat buruhnya itu!! Ah..aku tidak trfikir semuanya!!!

Lantas, ingtn pd rakan2 seperjuangnku sekalian, hargailah ayah kalian ketika mna kalian masih lg dpt merasa kehangatan badannya. Sayangilah mereka walau kalian tdk dpt apa y kalian harapkn. Balaslah pngorbanan mereka sewajarnya. Jgn sptku, y trkejar2 setahun dlu hanya utk mencium pipinya setelah berita kematiannya smpai pdku y masih d johor.itu pun aku tidak sempat!!trkejar2 dgn bs y menipu, terkejar2 dlm tagisan menaiki teksi dr KL ke penang y juga memnta tambang mahal, beratusan. Tp, juga tidak smpat. mujur sebelumnya, aku sering dicium pipi dr nya setiap kali aku ingin mnjejak kaki ke matrik dn utm ini. Itulah kehangatan pipinya y akan kusimpan selamanya. Jgn hiraukn apa org lain kata jika dicium ayah. Jgn pedulikan mereka, kerna mereka masih belum tahu, siapa ABAH !!!!

Ku pohon kalian turut sama sedekahkan al fatihah pd arwah abah ku, Mohd Saad bin Awang…y masih segar d ingatanku….

October 16, 2010

Rindukah Waktu Itu

Ku nurkilankan kepada diri dan siapa saja yang berasa dirinya kini dalam keadaan yang sedih atau jatuhnya iman.

Aku rindu saat itu, aku rindu masa lalu itu…bukanlah suatu masa yang terlalu lampau…tidak. aku rindu miliki rasa itu lagi, sungguh indah. sungguh. bilamana tak tersedarkan oleh lenaan mimpi, akan ada yang mengejutkanku untuk menunaikan solat. Bilamana masih sempat waktu jemaah di surau, kan laju menuruti anak tangga satu persatu bersama, atau kerapnya dengan menggunakan lif tersedia, Oh! Juga bersama dengan lain-lain dari tingkat yang berbeda-beda. Aku rindu.

Bilamana jika terlepas jemaah itu, membuka dan membuat jemaah baru bersama. Bilamana selesai solat sunat rawatib, Quran mula menyusul di bilik, seperti berlumba-lumba siapa paling banyak membaca, tajwidnya tetap cuba dijaga. Bilamana, hampir seluruh pelusuk mula berkata, “mereka sememangnya senantiasa bersama”. Oh, sungguh. Itu membuatku tersentuh. Kerna aku bukan cukup gagah perkasa seperti bulan yang seorangan yang senantiasa menuruti perintahNya. Aku juga bisa gagal. Aku bisa. Ku harus berdoa untuk terus disamping yang hebat amalnya. Bak pepatah yang sering berlegar di benak minda, “serigala lebih menyukai kambing yang bersendirian berbanding yang berada dalam segerombolan”. Serigala yang diibaratkan syaitan dan nafsu harakah yang membinasakan. Sama saja seperti sebatang lidi yang mudah dipatahkan berbanding serumpun lidi. Keras.

Seketika sesudah subuh itu, ku dapat suatu perumpamaan yang juga hampir jitu sepertinya. Tapi berlainan bagiku. Tersentuh. Kerna punyai bait-bait yang lebih mengopak rasa realiti dari sudut yang berbeza. Kata-kata itu memberi kesan kepadaku, sungguh, "kita seumpama sehelai kertas yang berlubang-lubang disana sini, namun ia ditampung dan ditutup rapi oleh helaian-helaian kertas yang lain. Sehinggakan seperti kertas yang sungguh baik jika diangkat bersama. Tersusun".Lubang bertompok itu umpama dosa-dosa mahupun kekurangan-kekurangan yang dimiliki.

Sungguh, iman itu punyai naik turunnya. Alangkah indahnya jika aku rasai sebegitu kini. Sungguh, ku bukan segagah ultraman, yang mampu kalahkan musuh walau tetap lampu merah terpahat didadanya menyala-nyala. Kuat. Hebat. Perkasa.

“Bila kita sedang merasa diri lemah dan beban berat, datanglah kepada Allah, berharaplah padaNya. Bagi Allah tiada yang mustahil. Serahkan diri kita sepenuhnya kepada Allah. Mintalah kepadaNya agar berkenan mengubah, memperbaiki dan membuat hidup kita menjadi lebih baik, lebih indah dan mulia.” - Muhamad Agus Syafii


“Ya Allah, aku memohon kebahagiaan untuk mereka yang sedang bersedih. Sembuhkanlah bagi mereka yang sedang terbaring sakit. Sucikanlah hati kami yang terkotori oleh nafsu duniawi agar mendekatkan kami dengan cintaMu.” - Muhamad Agus Syafii

“Janganlah kamu bersikap lemah dan jangan pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi derajatnya, JIKA kamu orang-orang yang beriman.” [Ali Imran : 139]

Ya…JIKA..jika…jika…

September 16, 2010

Cinta

Salam Eidulfitr Maaf Zahir Batin…

walaupun buat pertama kalinya tidak dapat menyambut Eidulfitr bersama ayahanda bersama atas pemergiannya pd 27 Oktober 2009, namun y hidup mst meneruskan prjlnn hidup (al-Fatihah). Kematian bukan sesuatu di dlm kawalan manusia mahupun mana2 makhluk. Bila malaikat maut dtg mnjemput, maka trputuslah amalan anak Adam kecuali ilmu y bermanfaat , sedeqah jariah dan doa anak y soleh. Jadi, marilah bersama mnjadi anak y soleh kpd ibubapa y masih hidup atau tidak, barulah memungkinkan doa diterima.

Sempena eidulfitr, saya memohon maaf kpd semua shbt handai y mngenali diri sejak kecil hingga sekarang.

“Dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan orang lain. Dan Allah mencintai orang yang berbuat kebaikan.” (QS. Ali- Imran : 134).

Dr kemaafan y ikhlas dr hati, mmbawa byk rahmah. Cuma mungkin trkadang kita x sedar dn leka dgn ketentuan dn ujian y diberikan, y indah d mata sbnarnya mmpu mmbawa padah jika disalahgunakan. Sepatutnya mst lah mncari pngajaran dn iktibar serta gunakan sebaiknya. Malangnya, menzahirkan ketidakmahuan hati y di berikan, mula mmbangkitkn dn mmbulatkn kesalahan atau syak wasangka sesama manusia, bahkan pd Tuhan y Esa. Na’uzubillah.

“Bandingan orang-orang mukmin dalam kasih-sayang, kesian dan simpati sama seperti satu jasad. Apabila satu anggota merasa sakit, maka seluruh angota lain turut berjaga malam dan demam” (Riwayat Muslim).

“Bahawasanya di dlm jasad Adam ada seketul daging. Apl baik daging itu, baiklah seluruh anggotanya. Sebaliknya, jika jahat daging itu, jahatlah seluruh anggotanya. Ketahuilah bahawa daging itu ialah hati.”(Riwayat al Bukhari no.52 dan Muslim no.1599)

Hati itu dikuasai oleh cintanya. Cinta y brsemi d hati seharusnya ‘baik’, barulah memungkinkan hati menjadi baik, dan anggotanya menjadi baik. Tapi jika cinta itu ‘jahat’ maka jahatlah hati dn jahatlah pula seluruh anggota badannya.[Solusi isu 23]

Berhati-hatilah menjaga hati dgn brhati2 meletakkn cinta d dlmnya. Jgn dibiarkn hati dipenuhi oleh cinta y jahat, buruk dn ‘cacat’. Bagaimana benih cinta y kita tanam dn suburkan d dlm jiwa, maka begitulah pohon y akan tumbuh dn brbuah pd fikiran dn seluruh tindakan.[Solusi isu 23]

“Sesiapa y mencintai Allah, maka ikutlah aku”. ( Surah Ali Imran,3 : 31)



Juga diingatkan utk brpuasa 6 bersama~~

July 18, 2010

Hapuskanlah Air Mataku...


Disaat orang yang dulu menyayangiku kini tidak peduli, mereka menjauhiku. Disaat orang yang dulu memujiku kini malah menghinaku, dunia ini menjadi begitu sepi, sunyi senyap, sendiri. Rasanya sudah tidak ada yang peduli denganku, tidak ada yang mau menemaniku, semuanya meninggalkanku dalam kesendirian dan penderitaan, Ya Allah hapuslah air mataku!' tutur seorang bapak di Rumah Amalia. Wajahnya begitu nampak bersedih. Air matanya berlinang.

Semua yang di dunia ini akan hilang, harta, sahabat, pasangan hidup, kekasih, kesehatan, kebahagiaan dalam sekejap mata semuanya hilang dan meninggalkan kita. Tetapi bagi seorang Mukmin yang hatinya masih memiliki iman ada satu hal yang tidak akan pernah meninggalkan diri kita justru malah makin mendekat dan mau menemani kita disaat menderita yaitu Allah Subhanahu Wa Ta'ala, kekasih sejati bagi seorang Mukmin.

Adakah yang bersedia menemani kita disaat kita membutuhkannya? Adakah yang menghibur kita disaat kita merasa yang paling menderita didunia ini? Adakah yang mencintai kita disaat kita tidak mencintainya? Tidak satu orangpun yang sanggup melakukannya. Allah Subhanahu Wa Ta'ala yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang akan selalu menemani dan menyayangi anda. Asalkan anda yakin dengan sepenuh hati kepada Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

Janganlah bersedih! Jika kita masih sebagai orang yang beriman kepada Allah, kita masih memiliki sahabat sejati. Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. ar-Rahman dan ar-Rahim melimpahkan cinta dan kasih sayangNya begitu besar bagi hamba-hambaNya yang beriman. Dipenghujung kata, terdengar suara lirih berdoa, 'Ya Allah hapuslah air mataku!'


Allah Berfirman, ''Jika Seorang hamba mendekatkan diri kepadaKu sejengkal maka Aku akan mendekatkan diriKu sehasta. Jika dia mendekatkan diri kepadaKu sehasta maka Aku akan mendekatkan diriKu sedepa. Jika dia datang kepadaKu berjalan kaki maka Aku akan datang kepadanya berlari.' (HR. Bukhari & Muslim).


[sekadar hiasan yang bukan untuk berhias atau menghias. tapi kiasan jelas memohon sesuatu...Jika Aku Jatuh Hati..]

"Ya Tuhanku, ampunilah dosaku, rahmatilah aku dan pertemukan aku dengan teman yang mulia."-HR. Ahmad


dipetik dan sedikit menambah dari agussyafii