June 29, 2009

Saki Baki Atmosfera Kota Jaya

[masalah pawagam yang sesak dengan peminat transformers-gambar hiasan...:p]

cuti dah mula nak habis.panggilan U terpekik-pekik rasanya.adeyh.bingit.minggu cuti sekerat yang tinggal ni tuk menghabiskan saki baki yang ada.siapkan apa-apa yang patut[walopon kekerapannya cuma mengenjakkan diri depan komputer]...selesakan diri.

persiapan minda peperangan dah kena mula di asah[yang membuatkan selalu terkandas di medan perang exam!]...tak pa...asalkan gerak tangan minda berputar.biar asal atas pagar[sebab pagar tu tinggi...kalau jatuh..rendah jadinya...hehe]...tapi...nak ke selalu macam tu??!!owh...pandai pulak sebut TAK!

maka?jalan kaki tanya mengapa...terus jatuh.gagal berkali-kali bukan gagal selamanya[pepatah yang dah boring!!]...tapi selangkah mara,kejayaan miliknya[pepatah yang hampir sama boringnya..cuma di ubah suai...].

tapi bagaimana?!entah...yang tahu cuma mereka...yang menang selangkah jaya.jadi kita?ikut urutan, ibadah bersama.ambil jalan mereka berjaya.sebab kita tahu, siapa pegang ibadah utamanya, ilmunya pengiring karibnya,asal mampu membawa bersama!!

June 26, 2009

Silap Makan~mabuk!!

penulis nak ketengahkan cita binatang plak.ade ke binatang mabuk...adoyaiii....maapla...video ni dalam bahasa kenya...huhu...xpe...binatang tak pandai cakap...nengok je la...huhu...maka...janganlah memabukkan diri anda!~

video

June 24, 2009

Pabila Panggilan Lif Tersangkot

[lif yang boleh tahan la slalu wat hal...]

penulis ada terima satu email ni....bicaranya tentang TRAPPED IN A LIFT!! yela...khas tuk warga-warga kolej perdana yang ada 9tingkat gak la kan.sebab penulis pon dudok ctu.memandangkan utm pun dah panggil penulis balik.adeyh.

One day, while in lift, it suddenly broke down and it was falling from level 9th in really fast.fortunately, i remembered watching a tv program that taught you must quickly press all buttons for all the levels.finally the lift stopped at the 5th level.maybe in mind only "waiting for die!"

but,there tips for that situation
1.quickly press all buttons of all level

2.hold on tight to the handle [tapi lif KP xdak plak yang ni]

3.lean your back and head against the wall forming a straight line

4.bend your knees


reasons

1.when electricity supply is being activated, it will stop the lift from falling further

2.it is to support your position and prevent you from falling or getting hurt when you lost your balance

3.leaning against the wall is to us
e it as support for your back/spine as protection
4.ligament is a flexibel connective tissue. it can be attached to the bond part of the activities, but limit the scope of their activities in order to avoid injury. thus, the impact of fractured bones will be minimised from the severe pressure during fall.

kepada warga pembaca yang duduk lagi tinggi cam KLCC tu lagi la kena amik tau yer.tak pun tuk warga yang dah memang pemes asyik telekat je dalam lif.asal lif rosak je,ada la muka dia dalam lif tu.hakhak~...[ala-ala KLCC kan...hasil kerja kakitangan sahabat penulis.lalala...tahniah sampai dapat A subjek ni]

p/s: tingkat yang dinyatakan telah di ubah suai penulis mengikut situasi yang lagi bagus memandangkan asalnya adalah lebih tinggi!!

June 20, 2009

Lepasan Poli, Matrix, Form6 vs Kerja.Gawat.

Suasana dah mula makin tunjuk bahang panas sekarang ni.mana dengan jerebu serang lagi.hmm...sekitar jam 09:30 20jun dah keluar bawak mak pegi klinik swasta.klinik doktor dari usm katanya.perempuan.hmm...macam biasa...lutut sakit...katanya dah makin sesuai makan ubat dari klinik tu...kurang sikit...mana taknye...sembuh sehat dari Allah.

wah....ramai dah nunggu giliran.mana pulak aku nak duduk ni...adoi...naseb da sebijik meja lengkap ngan kusi depan klinik ni.sapa punya...entah.rumah xdak pon.sedap.datang pulak pak cik sefamili.katanya,anak nak buat medical checkup...panggilan u.lepasan diploma dari poli.perempuan pulak anak dia.boleh tahan jugak.lepak skali satu meja lengkap ngan maknya.adeyh.gundah gulana plak di watnya. "dapat jurusan apa?",saja try tanya kataku..."mekanikal...btol2 mekanikal...pure..."....waw!terkejut gak aku diwatnya...yela...perempuan dari poli melekat kat UTHM bidang mechanical pure.respect!

bunyik runut makcik tu cakap.."sekarang ni panggilan budak-budak matrix dah makin kurang.banyaknye dari poli".aku angguk.benarkan katanya kerna pelajar matrix macam aku tak semua yang hebat d u berbanding poli yang memang mantap."budak-budak form6 lagi hebat...banyak yang masuk rasanya kalini",sambutku teragak-agak.tapi memang tak nafi.di u, budak poli ngan lepasan form6 memang hebat.mungkin dah tahu selok belok cara belajar.tak semacam matrix.lecturer bagi.ambik.tak bagi,terkapai-kapai.

sembang punya sembang ngan mak ayah dia sefamili.rancak jadinya.akaknya dulu masuk UITM.farmasi.tak abis blaja,terus kluar.dah dapat keja katanya.senang.zaman skank ni,bukan senang ngan ekonomi gawat...hmm..."nak sambunk belajar ke g kerja?",kata pakcik tu sampai sikit tersentak aku...."keja la"....curik hati sikit.katanya sebelum soalan di lemparkan padaku...lebih baik kerja.tak kan pulak terasa nak kata belajar.yela...dah termakan kata-kata pujangga pakcik tu plak.

adeyh...panas mkin memakan kulit aku.ngan kluarga yang ntah dari mana datang maseh d depan mata.segan.peluh dah mula jinak-jinak jalan merayap.hah.naseb baek mak dah mula berjalan perlahan-pelahan ke kaunter.ambil ubat.siap RM32 diminta.bayar.lengkap salam ngan pakcik sambil mak ngan makcik dan anaknya.maseh tunggu giliran kesesakan pelajar u yang ramai buat medical checkup.pulang terus dengan kereta yang aku pinjam dari abangku.sengaja.

June 18, 2009

Danbo-chan

[jln2 kota raya]

ats prmntaan mmbr tuk mng'upload' gamba robot...actually, i copy this from another man...y nk d kenali sbg..."packlesswolf"...xbrapa nk knal n bleyh kata xkenal lngsung pn...sbb dia pn share kt stu web...huhu...so...jom kta kongsi2...nama box robot kawaii(comeyh dlm bhsa jepon) ni...Danbo-chan....

just wanna 2 share wit u al...take it easy...

P/s: kalau nk copy...click dlu gamba bg besar...then save it...slamat mncuba...n melihat...hehe

[wit flower][sad][take a shower]
[jalan2...][ayyyakk...lari2][hahaa...makan budokk][drinking][errmmm...]

June 17, 2009

elnino ke elnina?

[bes gak tanpa pemanasan...]

WAH...hebat btol thn ni...mslh ekonomi sedunia...mslh politik(thn ni je ke?)...mslh global warming lg.penang ataw wilayah negeri kecil...tp byk ngn sawah..pergghh...mmg agak panas nan mmbara btol....jus nk tekankn kali ni tntng el nino atau "kedatangan kanak2 lelaki"...dh mula nk tunjuk belang skank ni...mungkin dijangka antara thn terpanas...hmm...da pmbrita kata...bln ramadan(y smemangnya brmaksud tergolong ngn panas) adlh hampir sama ngn shbt kita kt tanah arab nnt bla posa...hmm...cabaran nih...yeah!dh mula skank ngn kempen2 jimat air...minum air byk la...8gelas sehari or 2L sehari...(cm ne nk jimat ni law kna minum air byk...adeyh...)...tp...yela..lepas el nino ni...akn timbul la..shbt baek dia...el nina..."kedatangan kanak2 prempuan"...hmmm...dh kemarau jer...ujan la plak..biasa la...sumer negara asia pasific rasa bnda nih...masalahnya...knapa el nina ni pompuan n ujan?sbb kuat nangis kot...haha...(sila pstikan anda tidak terasa yer..huu~)...

[peace]-1malaysia...hoho~

June 11, 2009

Terbebicara


teman,
sepinya kini bukan beerti dilupai
tapi, indahnya cara hidup mngajarku berhati-hati

ya,
hidup ini memang tak selalunya indah
kerna yang indah itu senantiasa hidup dalam kenangan

diriku sering bertanya
"apakah perkabaranmu wahai sahabat?"

namun,
ku bimbangi niat ini disalah ertikan
kamu, mereka, orang disana
malah turut diriku
takut menjadi khilaf hasratku
walaupun hanya sebaris kata
ana uhibbuka fillah ya akhi
-aku mencintaimu kerana Allah, saudaraku

mungkin,
kita sering hilang peluang berkata-kata
dan kita mungkin,
terkapai-kapai untuk bersuara

bersabarlah
andai itu keputusan imanmu
andai tersalah anggapan
maka pilihlah mereka yang mendekatkan diri padaNya
jika benarlah diriku, di jalan itu, maka bersabarlah
Dia sentiasa bersama orang yang bersabar
kerna ku mengerti
besi yang bengkok, walau diketuk
sukar kembali kepada bentuk asalnya

dan sesungguhnya,
aku masih dalam penantian
untuk diriku meluahkan soalan itu
tanpa ragu dan bimbang
tanpa nokhtah dalam harian
kerna ku tahu,
Dia mendalami sekecil zarah sebesar alam...

[xder kaitan rasanya lam silibus kalini]

June 09, 2009

Cuti Sekolahku d Bukit Merah


[tarikh tertera adlh xtepat..atau salah!...hehe...]

stlh brtungkus lumus...akhrnya...jd gak prcutian SKOLAH aku d BUKIT MERAH...ooo...yeah!.walopon peserta2 y hadir seramai 4 org ja...hahaha...raf,syauqy,firzada n aku.n peserta2 dr luar mmg mmberangsangkn d musim prcutian ini....huh.y besnya sbb dpt mndi air...[mmg tujuan asal dn tujuan mmbinanya...hoho~]...smpai naek legam d buatnya...perghh...jnji bes...hakhak...

y pling xleyh bla smpai muka ketat...maen boomerang...[law xclap aku..tu la nmanya]...rsa cm jantung trcabut...!!ntah aku g tu bukit merah ke genting theme park...seram betol.huu~...

haaa....dpt naek chairlift lg...naek lak time masa y SANGAT TEPAT...12.40tgh ari!!mmg terbakor la rsanya...hohoho...TERBAEK![inilah 'boomerang' y ganas...bntuk aslnya xjelas sgt sbb dia mlengkong kalaw prhati ngn tahap maksima...trun ngn plampong dr ujung atas knn tu...smpai plampong tu patah blk kt kri...ulang2 ikot kuantiti badan sapa y ringan...adeyh...jantungku berhenti berdegop sebentar]

[xpsti nma haiwn ni hape...musang?beruang hitam?ntah...y pasti...bulu dia kasor n mnyeramkn aku]

KosaKisahTerlepas
[walopon da tmpt y xg maen cm belon besor n prmainan laen ats sbb2 trtentu y perlu d rahsiakn...[keh3...]...tp prjlnan prcutian nih agak mmbeskan...yela...cuti skolah kn seminggu ja..hahaha...n trimas tuk Raff y sanggop berjuang g bukit merah y dr Setiawan y mkn masa 2jam sorg2 lam KETA BARUNYA...!ooo00oo..yeah!BEST TAHAP CIPAN PERCUTIAN SEKOLAHKU KALI INI!]

[gayatkah?...xder mslh..y jd mslh kalau sliper anda TERJATOH KE BAWAH!]

June 05, 2009

antara aku dan dia keranaMu

salam....trasa cm nk huraikn satu artikel plak

manusia mmg byk kelemahan.kdg2 kita xsedar pon y kita jao lebih terok dr org laen...even...mmbr sendiri...tp...we are who we are....cuma kita sendri kna pastikan "who" itu trletak pada tahap y mna...kita je y taw...tp kita kena amik prtimbangan org sbb kdg2 kita xprasan pon.yes!dh tentu aib tu mmg ada kt semua org...cuma mcm mna kita nk tngani...even kalau jmpa kt mmbr.so...cri slesaian ngn betol.we can't go under it,we can't go over it,but maybe we can go through it.

DALAM 1 hadis Rasulullah s.a.w brsabda, maksudnya: "Sesiapa yang menutup keaiban saudaranya sesama Muslim, kelak Allah akan tutup aibnya di akhirat."
Cuba kta sama2 teliti 1 kisah d zaman Nabi Musa a.s. Pd suatu tika Bani Israel ditimpa musim kemarau y pnjg. Mreka brkumpul dn dtg mnemui nabi.

Mereka berkata: "Ya Kaliimallah! Berdoalah kepada Tuhanmu agar Dia menurunkan hujan kpd kami."

Brangkatlh Nabi Musa brsma kaumnya mnuju pdang pasir y luas.ngan jumlah y rmai tu mreka brdoa dlm keadaan lusuh dn penuh debu, haus serta lapar.

Nabi Musa berdoa: "Ilaahi! Asqinaa ghaitsak...wansyur 'alaina rahmatak..."

Lepas tu langit tetap sja terang benderang, m/hari pn brsinar mkin brkilauan. Maknanya sgumpal awan pun tidak muncul jua.

Kemudian Nabi Musa berdoa lagi: "Ilaahi...asqinaa..."

Allah pn brfirman kpd Nabi Musa, maksudnya: "Bagaimana Aku akan menurunkan hujan kepada kalian sedangkan di antara kalian ada seorang hamba di kalangan yang hadir berdoa bermaksiat sejak 40 tahun lalu. Umumkanlah di hadapan manusia agar dia berdiri di hadapan kalian semua. Kerana dialah Aku tidak menurunkan hujan untuk kalian..."

Lalu Nabi Musa pn brteriak d tengah2 kaumnya: "Wahai hamba yang bermaksiat kepada Allah sejak 40 tahun...keluarlah ke hadapan kami...kerana engkaulah hujan tidak turun..."

Sorang lelaki melirik ke kanan dn kiri. X sorang pn y kluar d hdpan manusia. Saat itu pula dia sedar kalau dirinyalah y dimaksud.

Dia brkata dlm hatinya: "Kalau aku keluar ke hadapan manusia, maka akan terbuka rahsiaku. Kalau aku x berterus terang, maka hujan pun tidak akan turun."

Hatinya pn gundah gulana. Air matanya pn menitis, mnyesali prbuatn maksiatnya, smbil brkata di dalam hati: "Ya Allah! Aku sudah bermaksiat kepada-Mu selama 40 tahun. Selama itu pula Engkau menutupi aibku. Sungguh sekarang aku bertaubat kepada-Mu, maka terimalah taubatku."

X lma lepas pngakuan taubatnya tu, awan-awan tebal pun muncul. Makin lama makin tebal mnghitam dn akhirnya turunlah hujan.

Nabi Musa kehairanan. "Ya Allah, Engkau sudah turunkan hujan kepada kami, namun tidak seorang pun yang keluar di hadapan manusia."

Allah berfirman, maksudnya: "Aku menurunkan hujan kepada kalian oleh sebab hamba yang kerananya hujan tidak kunjung turun."

Nabi Musa berkata: "Ya Allah! Tunjukkan padaku hamba yang taat itu."

Allah berfirman, maksudnya: "Ya Musa, Aku tidak membuka aibnya padahal dia bermaksiat kepada-Ku. Apakh Aku membuka aibnya sedangkan dia taat kepada-Ku!"

hmmm...arap2 dr crita tu....kita trgolong ngn org xmnghina...mmg kdg2...trlepas ckp...terok2 kna kutuk ke..ape ke...tp...try la pikir balik lepas tu..."antara ahli2 syurga adlh org y senantiasa mnghitung amalan hariannya"
[gambar hiasan tp da best]
PerihalDiriKetinggalan
[pada sumer mmbr2 aku...aku mntak maap byk2 ngn apa y aku dh wat...trutama y ada y rapat ngn aku n aku khianati...kdg2 xprasan pn apa y dh d buat...kdg2 tu tegur ja dh watkn mmbr2 sakit hati....sbb sometimes things happen that are just out of my control... kemaafan korg sumalh antara y mmbolehkan aku jejak ke syurga nnt...sbb tu, i never worry about action,only inaction...aku xnak smpai we are captives of our own identities,living in prisons of our own creation...maafkn aku sahabat]

June 03, 2009

Owwhhh...Kereta...

lam bulatan kg aku zaman dulu kala..anak panah tu lak mngahala ke kepala batas...
[xde kaitan plak]


apeda pnya keta.masalah btol!huh
law jd time aku kaya raya..
bleyh gak bli roller blade ker nk g memana...huu~
bleyh plak xleyh nk strt time dok tengh ari panas nih
dh la penang nih global warming btol...maw mndidih
naseb la kt kompleks Dato' Kailan y penoh org tuh
da la gak bro juai buah mai nolong tolak keta
wheeewww....mlimpah gak la ploh2 aku nih...

dlu time cti..
wat hal ngah highway kt pendang,kedah...
bleyh plak mampos tengah dok sedap jalan mrayap g alor staq.... dh la mlm2...gelap nk mmpos... huh...tepaksa la memerah paksa abg2 aku n ayah aku datang amik hahahaa...bila terlepak tepi jalan y gelita...huuu~

KosaKataTersiratTertinggal :
[time kaseh tuk 2 bro juai buah y nolong aku nolak keta d tngah kotaraya Komplex Dato' Kailan y busy tuh...n tuk iqbl zaki gak y suka mlepak tepi jln gelap DITEMANI hujan brgelimpangan smpai kol 12mlm...trima kaseh la...hahaha...]

June 01, 2009

bila aku tidak d penang

area2 prsekitaran...tengok r bebetol kt ctu...walopon xdak pape pon!keh3...

ya...cutiku y ntah la wat pe...huhu.tp 3hari lepas...aku g bndr tasek sltn...jejalan?x...aku g ngn mak aku nek bus...sja g mlepak umah kak aku kt ctu...lgpon..kebetolan plk da konvo IPG kak aku...so...
sempat la gak aku lihat2 bakal cikgu cikgi kt putrajaya tuh,huu~
da gak la sempat dengo cta sorg cikgu ni kna ngajo kt skolah cino...ngajo BM...tajok,kata imbuhan...da la part y aku petik...


"murid2 kna slalu gigih blaja",kata ckgu baru tuh.
sorg murid cina plk nyampok,"gigih tu ape cikgu?"
pastu spontan je da mmbr murid tu tolong cikgu la...biasa la kn...tunjuk pandai sket..."gigi tu maknanya ala satu gigi.tp bila gigih tu mknanya ala maaaaannnyyaaakkkk gigi!!!"...kahkahkahkah...berdekah la class tu...tp...cikgu tu ja la y gelak sesorg kuat2...yela...sbb murid2 laen wat muka slamberrrr jerr paham...hahaha....
gamba ni xde kaitan pon walopon ni gambo konvo kak aku...haha

p/s: brtolak dr kL kol 8.30mlm...smpai png 1pg.ngah ari lak g kenduwi kak kpd mmbr skolah TI penang akuh...kt sngai petani(sp).compius gak nk g tanjong bunga or sp...sbb dua2 knduwi kak mmbr,,jao2 lak tu tmpatnya.huhu.maapla mmbr y marah aku x g tnjng bnga.then...blk tros jd chef...sbb da miting BBQ famili as usual bila sumer ada d umah!!!yeah!!..sori gak mmbr y bengang coz ne hantar aku blk umah cepat(xjd kua jejalan)hahaha...