April 15, 2010

Bila berStudy Group

alhamdulillah...aku mulakan

selamat jua aku menghabiskan paper final yang hanya 4 subjek yang merangkumi cukup-cukup seminggu.(wheeewwww...sambil lap peluh di dahi...) dengan lantang dikatakan antara course terawal yang berjaya menghabiskan final kat UTM(yeke? xtry check pun...:p).

memang banyak gak la aktiviti-aktiviti 'paranormal' berlaku semasa final kali ni...study group yang tempatnya besh sangat...(bukan library ok)baru la terasa macam warga universiti. mana taknya, selama ni bila duduk kat kolej yang serba serbi ada...rasa macam dah terbiasa macam tu. langsung tak ada pembaikan dalam cara menuntut ilmu akademik...bilik study beraircond ada, bilik TV, surau beraircond, semuanya complete kat blok yang sama...fuhh~

tapi bila berjauhan sikit...baru terasa 'begitu dan begini' masyarakat sekitarku yang kadang-kadang langsung tak terfikir. yela...tempat belajar kat lain..tempat semayang tempat lain...baru feel...hohoo~ 'turun padang'?OH! itu bukan istilah yang tepat untukku kerna aku bukan ketua mana-mana kelab mahupun politik...hehehe...:p

tapi...dalam proses tu...banyak aku pelajari...walau tak sampai seminggu group study tu...sangat banyak mengajar aku...ya..ilmu akademik...jua ilmu lainnya(ilmu apa????)...bilamana bercakap 'study group'...dah tentu kita punyai siapa ahlinya. ya, mungkin setiap ahli punyai objektif tersendiri.

objektif study group :

1. mungkin ada bersama sebagai langkah terbaik untuk memantapkan ilmu akademiknya yang selama ini tak sempat nak cover, so..this is the express way...

2. mungkin sibuk dengan perjalanan kerja-kerja (yang aku sendiri belum berjaya putuskan kerna masing-masing punyai urusan tersendiri...).

3. mungkin juga ada ahlinya yang hanya sekadar inginkan kebersamaan, mungkin selama ini hanya sekadar 'sembang-sembang kedai kopi' di kelas~

4. mungkin ada juga yang sememangnya sangat suka jadi sebahagian dari ahli kumpulan...walaupun dia sempat atau tak nak cover semua bab bila study group ni...

5. mungkin juga ada yang suka kerna sukakan perubahan dari tempat ke tempat(hijrah kot~), dari biasa menjadi luar biasa.

YA, semuanya punyai cara, punyai misi, punyai tujuan tersendiri. antara sama atau tidak dibelakangkan sedikit untuk mencapai group study. kan???

usaha semana yang mampu...ya...memang kejayaan yang dikejarkan tapi bukanlah ia sebagai utamanya...kerna semuanya sangat bijak menilai yang kita mencari jalan usaha untuk berjaya tapi dengan meletakkan level/tahap usaha itu sebenarnya yang akan dipertimbangkan. gagal atau jaya bukan kita tentukan.

aku selalu dengar...'manis' sangat..'indah'....tapi...

"tengok dia tu...langsung tak study...tapi bila result keluar...GEMPAK GILA!!"

"ah dia tu...study bukan main kuat, tapi result takdela tinggi manapun...biasa je"

"ala...study banyak mana pun...sama gak xleyh jawab final...huh!"

Hah...ya...masing-masing ada analisisnya...samaada mahu tergolong dalam golongan 'tidak belajar' atau golongan yang 'belajar'...mungkin kita seronok bila kita berjaya tanpa usaha...tapi seronok ke kita bila langsung tak ada nilai?sebab usaha yang dinilai...sedangkan 'berjaya' itu telah pun ditetapkan. begini...sebanyak manapun kita berusaha...jikalau telah ditetapkan rezekinya gagal...maka,gagallah. tapi jika berjaya, maka berjayalah hujungnya...yang pastinya Dia tahu keputusan mana terbaik untuk makhlukNya. tapi jangan pulak sampai langsung tak berusaha sedangkan itu yang dinilai...dan jangan pulak sampai bersangka buruk pada Dia. sejauh mana kita bergantung padaNya, ditambah dengan doa yang bersungguh dan tawakal pada Illahi itu sebenarnya...kerna kita hambaNya.

ujian itu dimana-mana. cuma tinggal pilih cara terbaik untuk ditangani. yang gagal mungkin kerna sebagai teguran atau dugaan. juga mahupun sebagai keampunan dari Illahi. berjaya juga adalah ujian, yang mampu menjadikan riak bukan kepalang!!

Okey...masuk perjalanan seterusnya...lepas final pun selesai...pulang la...heee...kalini...aku balik pula dengan seorang sahabat. kereta. wah...terasa seperti indahnya berukhwah...bila kita dapat taaruf. biarpun tak seberapa mana bagi 'mata-mata' yang tidak mengerti...tapi bila dapat diselitkan dengan hukum-hukum, teguran-teguran yang sebenarnya mampu membawa hati keras menjadi lembut...insyaAllah.

perjalanan yang sedikit panjang dari JB-KL itu sebenarnya banyak juga mengajar aku..mengajar dalam aku berfikir...mengajar aku erti kehidupan...mengajar aku dalam berurusan...juga mengajar aku dalam kebijaksanaan. juga menilai...jika dulu...jika mulut mengomel...hanya cebisan air liur tak bernilai keluar...sekadar cerita kedai kopi....tapi...bila hati diceritakan dengan kisah yang membantu dalam pembinaan 'batu bata bangunan' kehidupan, hah...seronok!gembira!...sungguh~ditambah pula bila kita kenal...kita rapat siapa yang menjadi sebahagian batu bata yang mengukuh...ah...berbeza dari hanya mendengar cerita-cerita dari mulut orang lain.

contohnya...si A ceritakan kejayaan si Dato' B yang tidak punyai ikatan. tapi berbeza dengan si C menceritakan kisah-kisah proses mencapai kejayaan si D yang sangat berkait rapat dengannya yang sememangnya si C juga terlibat secara tidak langsung....(fuhh...sila berfikiran dengan sangat luas...hehehe...=p)

oh...semoga berkekalan dijalan ini. semoga ukhwah sangat membantunya dan berkekalan. semoga keputusan final kami keputusan yang baik. semoga Allah kurniakan terbaik untuk semuanya....Aaminnnnn~....

5 comments:

StrewberiManis =) said...

good luck
semoga anda mendapat dean's list ;)

Anonymous said...

alhamdulillah~

apeks said...

ann : aminnn...huuuu~

anonymous : mcm sgt kenal spa neh..keh3...alhamdulillah~

sHaZuKu_tEru said...

salam
insya-Allah
moga kejayaan sentiasa bersama anda

apeks said...

wassalam sHaZuKu_tEru....
insyaAllah...kalau xdpt skank...nnt2 mst ada walopon bentuk lain2....

Post a Comment

soksek..soksek..