April 20, 2010

Jika Ini Jalan


hari dah pun mencecah malam, ya...malam...siang berganti malam.

"Engkau masukkan malam ke dalam siang dan Engkau masukkan siang ke dalam malam. Engkau keluarkan yang hidup dari yang mati, dan Engkau keluarkan yang mati dari yang hidup. Dan Engkau beri rezeki siapa yang Engkau kehendaki tanpa hisab (batas)."
[3:27]

aku terlepas lagi sekali satu program...OH..BUKAN TERLEPAS...TAPI AKU YANG MELEPASKAN...lain...sangat lain ok!!

entah dah kali ke berapa...dah sampai tak boleh dikira dengan jari! banyak! aku lebih senang bila masukkan dialog...ya...terutama tentang ngomel-ngomel yang bukan ngomel kosong

"tak pe la...nanti...next program...kita boleh jumpa lagi..."

"haaa...jauhnya nak pegi"

ya...tepat...sangat tepat. jauh. next program masih ada. tapi tentu ke aku ada??! tentu ke nextprogram dekat? mudah perjalanan? langkah mana yang tak dak pengorbanan?? kalau nak makan, tak disuap, nasik tak kan terbang masuk dalam mulut!!

kadang-kadang aku marah....bukan orang lain...diri sendiri..sebab jalan ada terbentang luas depan mata...pilih ja yang mana satu.mudah! macam satu ungkapan,

"jalan kejayaan ada disebalik dinding itu,cuma kita perlu membuka pintu dengan kunci yang betul"

ya...cuma...terkadang...aku sendiri yang tersalah ambil kunci...mungkin permainan perasaan, atau memang betul! (tapi siapa yang nak jalan yang salah??) sebab aku masih disini! goyang kaki? guling-guling? sembang-sembang? makan-makan? ahh...!!

memang...memang marah dengan diri sendiri...tapi, kalau ini adalah jalan terbaik buatku...Kau tabahkanlah hatiku

"Ya Allah...aku memohon kepadaMu tunjuki jalan padaku, permudahkan urusanku, cekalkan hatiku, Kau tempatkanlah aku bersama orang-orang yang tinggi imannya pada pandangan mataMu, aku bertawakal kepadaMu, aku bertawakal kepadaMu, aku bertawakal kepadaMu. serta Kau pilihkanlah aku diantara yang terpilih. semoga kalian dapat menjalankannya dengan lancar beserta kepulangan kurnian yang sungguh lumayan kelak. insyaAllah. "


فِيْ حِفْظِ اللهِ ، وَفِيْ كَنَفِهِ ، وَزَوَّدَكَ اللهُ التَّقْوَى ، وَغَفَرَ ذَنْبَكَ ، وَوَجَّهَكَ فِيْ الْخَيْرِ حَيْثُ تَوَجَّهْتَ

Maksudnya : “Dalam penjagaan Allah, dan perhatianNya, muga Allah memberikan kepadamu ketaqwaan dan diampuni dosa-dosamu , dan muga Allah menunjukkan kepadamu arah kebaikan dimana sahaja engkau berada.


Petua beramal
Apabila seseorang itu memberitahu tentang perjalanannya, maka mohonlah kepada Allah untuknya seperti yang terdapat dalam doa ini.Ini selaras dengan amalan Nabi yang mendoakan untuk sesiapa sahaja yang memaklumkan kepada Nabi tentang permusafirannya.
(Riwayat Ibnus Sunni dalam Amal al-Yaum wa al-Lailah no 502, al-Khara`itiy dalam Makarim al-Akhlak no 762)


Doa dipetik dari entry Ust Zahazan Mohamed di facebook.

0 comments:

Post a Comment

soksek..soksek..