October 30, 2009

Peristiwa Yang Merubah...Kehidupan...

oktober 27,2009-hari presentation matlab aku dalam final week.dari malam sebelum tu sampai ke pagi hari...sahabat semua dah mula nampak busy dengan tentetan kerja masing-masing[susah].

sekitar 11pagi...semua sahabat satu kumpulan lelapkan mata sebentar...untuk segarkan badan bila sambung kerja yang masih bersepah nanti...yang tinggal cuma aku dan fais.tapi entah...kemana pulak dia waktu tu...

tepat 11.25 pagi...telefonku berbunyi.ah..siapa pula pagi-pagi ni telefon.paparan..."akak"...oh...tanya kabar pikiranku yang masih serabut dengan presentation
untuk petang tu...

"adik...balikk sekarang dik...balik cepat!!abah dah tak da dah..."

berderau jantung aku...!!kaku.diam.ah...terus mandi.siap-siap tuk balik.
ntah apa yang aku capai...mata mampu melihat...hati dah hilang.

"ko nak gi mana ni?siap-siap semua?"..fais mula tanya

"aku nak balik penang...ayah aku dah tak da..."ah..air panas mengalir...

dengan masalah transport.dengan kepala serabut.hati mula geram.sabar...

siap...perjalanan bas yang kena tipu sebab aku perlu direct ke penang.tapi...masuk ke KL.ntah pukul brapa pulak nak bertolak dari KL pulak...ambik orang..tuggu orang.tambah-tambah bila tak dak orang.jadi 2,3 jam.ah

taxi jadi pilihan aku.KL-Penang.

"bang...bawak laju sikit ye...urgent ni..."

bila jam 6...mentari pun mula jatuh...kian gelap...dengan hujan-hujan yang berganti,tapi mesej...
"dik...lambat lagi ke nak sampai?diorang nak kebumi dah,diorang tak nak tunggu lama-lama...nanti seksa abah.tak pa ke kalau ang tak sempat tengok?"

ah...aku tak mampu lagi...hanya berserah...air panas mula mengalir laju.sebab itu yang mereka mahukan,yang pergi perlu pergi...tapi aku?raya adalah minggu last aku tatap...aku cium sebelum kesini...

bila sampai..ya...lewat sejam.aku masih mampu bertahan bila dipeluk saudaraku yang lain,kakak dan abang-abang...tapi...bila aku terlihat wajah ibu..ah...aku tak mampu bertahan...mahu jer aku jerit...

"dik..abah dah pergi...doakan dia dik.mak tak nak tunggu lama-lama...mak tak nak abah terseksa...sebab tu mak nak tanam cepat-cepat..banyak buat baik dik...sedekah banyak-banyak tuk dia..."

Ya Allah...kalau itu jalan terbaik buat kami...aku redha...
dan jika itu jugalah jalan terbaik buatnya...Kau ampunilah dia
Kau tempatkanlah dia kalangan orang-orang beriman.kerna ku tahu hanya Engkau tempat dikembalikan serta Maha Pengampun lagi Maha Pengasih...

aku redha ya Tuhan sekalian alam...

salam terima kasih pada semua sahabat-sahabat dan pakcik-pakcik serta lecturer dari kami sekeluarga...dengan doa,semangat dan dorongan...doakan abahku...ditempatkan di kalangan para shuhada'...dan..hanya itu abahku...yang membesarkan aku sampai aku di sini......
al-fatihah...aminnnn...ya rabbalalaminnn...



35 comments:

me_yana said...

salam...syam..
smoge ko dan family tabah ea...

yuny said...

salam..
syam...
ak ucapkn takziah utk ko sekeluarga..
ak doakn ayah ko d cucuri rhmat..
ak hrp ko tabah trime sume ni..
kitorg kwn2 ko slalu d smpg ko tau..

amd said...

salam...,
syam...yakinlah...apa yang berlaku adalah kehendak Nya...Dia tahu apa yang terbaik untuk hambanya..Dia tahu syam dan keluarga Syam sangat sayangkan ayah syam..tp Allah lebih sayangkan dia...syam banyakkan berdoa minta kat Allah..Dia Maha pengasih..Maha penyayang...Maha Pengampun...kami sentiasa doakan Syam dan keluarga Syam supaya Allah beri kekuatan dan kesabaran...kami juga doakan agar Syam thabat(konsisten) dalam usrah dan da'wah...insya'Allah...tak ada yang diinginkan seorang ayah melainkan anak-anaknya menjadi orang2 yang soleh...berjaya di dunia dan akhirat..

we'll always be there for you..
wallahu'alam

musafir said...

Selain ilmu yang bermanfaat, sedekah jariah....doa anak yang soleh adalah perkara yang dibawa oleh abah setelah dia kembali ke rahmatullah....tanggungjawab kita untuk melaksanakan semua tu..banyakkan doa, dekatkan diri dengan Allah..

ana mendoakan Syam tenang. Kalau rasa sukar, mengadulah dengan Tuhan. Dia maha Mendengar.
Macam Maad kata, kami semua mendoakan Syam tsabat dengan jalan dakwah.

Dan macam ana pesan kat Wan, kita dan adik dia dan juga abah bukan berpisah, cumanya dia pergi dahulu..dan kita menyusul kemudian. InsyaAllah, berusahalah untuk bersama-sama disyurga Allah.

Ingat Allah,hatikan tenang: ar raad,28

Hayatito said...

usah dikesalkan dengan ape yg terjadi.
kita semua akan pergi. aku, kau.
it's only matter of time.
jgn fikir ape yg ko tak sempat bg pd arwah..
fikirkan ape yg ko mampu bg pada arwah di alam barzakh sana.
nasihat utk diri sendiri juga.
wassalam.=)

apis said...

salam takziah...harap d tabah kan hati..kmi sentiasa bersama..moga trus thabat d jlan dakwah..

hajime said...

salam takziah..dari ak dan mak ayah ak...

apeks said...

to yana,yuny,amad,abg idan,hayat,apis n nuet....jazakallah semua...
harap makin tabah hadapi semua ni...
semoga tuhan menambahbalas jasa baik antum semua...

chuckPalakian said...

syam..
smpaikan salam takziah aku n family kt mak hang...

apeks said...

k...insyaAllah...

zawani said...

syam sory sangat2 coz ak baru tahu lepas baca blog ko ni.anyway ko mesti kuat and ak tahu ko mampu sbb ko anak yg soleh.selalu la sedekahkan doakan utk kesejahteraan ayah ko kat sana and banyak2 sedekahkan al-fatihah utk ayah ko.

p/s: lepas call ko td rs tringin plak nak jmpa ko.jom la kita wat reunion.

akula said...

salam...syam semoga tabah k..jgn biarkan syaitan menguasai diri kita tuk kita putus asa..ingatlah satu hadis nabi “Apabila mati seorang anak Adam, maka terputuslah amalannya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan ANAK SOLEH YG SENTIASA MENDOAKANNYA..” (Hadis riwayat Muslim)..jadikanlah diri kita anak yg soleh itu dan bukannya anak yg akan mmbuatkan ayah kita terseksa di kubur dek kerna perbuatan maksiat kita di dunia...insyAllah sama2 kita mencuba tuk jadi anak soleh itu k..setiap ujian Allah itu ada hikmahnya..bersabarlah

Syazwan said...

Kuatkan semangat! Tabahkan diri! Tekadkan azam untuk menjadi antara mereka yang terbaik! - di sisi Allah SWT.

Mu'min yang terbaik adalah orang yang tidak mudah berputus asa dengan musibah yang menimpa.

Tirulah para Sahabat Rasulullah saw. Dalam keadaan senang atau ditimpa musibah, mereka tetap melihatnya secara positif. Malah, terus-menerus membantu melonjakkan iman mereka.

Ana tahu, kehilangan itu sukar pada perasaan. Itulah fitrahnya. Tetapi bagi hati yang redha, yakinlah, di situlah peneguh yang kuat untukmu nanti.

Berusahalah! Dan sabarlah!

Syam boleh! Insya Allah. Kami ada di sini dan di sana sebagai saudaramu.

Moga Allah SWT memberikan sebaik-baik kebaikan buat Syam dan keluarga.

apeks said...

to zawani, madno, akhi syazwan...insyaAllah...moga-moga bertambah iman.moga-moga mendapat hati yang sentiasa tenang.moga-moga terus ditetapkan hati dengan terus bertawakal dan redha dengan ketentuanNya...

Professor said...

Bismillahirrahmanirrahim..

Salam sahabat..

Syam takziah aku ucapkan..dari hati ke hati..
Ujian ni Allah bagi utk yg hambaNya yg mampu..
Allah tahu hg mampu..
ujian jgk adalah belaian kasih sayang Allah kepada hg, hambaNya yg beriman..bnyk2kn bersabar, husnuzon dgn Allah..berdoa, ingat Allah..hati jadi tenang..kata2 Allah utk org2 yg beriman..
Semoga tetap tabah dalam menghadapi ujian hidup..perjalanan msti diteruskan..kami sentiasa bersama2..org2 beriman itu bersaudara..insyaAllah doa kami utk syam sekeluarga..

maaf syam sbb x dpt bersama n antara yg lambat utk ucapkan takziah..semua yg aku ckp ni dh ada kat atas tu kot..maaf sekali lagi..ni yg termampu, semoga ujian ni dpt menjadikan hg satu tahap lagi ke arah mukmin yg sentiasa beriman kepadaNya..

ayaM kaMpung said...

slm..
bykkn sabar k..
hidup harus dtruskn..
doakn arwah ditmpatkn dikalangan org2 yg soleh..

amiin..

angle gurls said...

salam..takziah..semoga syam sbr dan tabah menghadapi ujianNya..ada hikmah disebalik kejadian dan ujianNya..setiap yang hidup akan kembali kepadaNya dan setiap y dipinjamkan kepada kita akn diambil kembali...bykkan berdoa dan bersedekah untuk arwah semoga beliau ditempatkan dikalangan owng y beriman dan para shuhada'...Amin

Mashizaki Keikan said...

Inna lillahi wa-inna ilayhi raji'un...

Mudah-mudahan kita yang masih tinggal dapat menjadi aset yang baik buat ibu bapa kita, "semua amal terputus kecuali tiga perkara... doa anak yang saleh" (mafhum hadith)

Moga Allah mempermudahkan segala urusan nta, ya akhi.

-'Ammar Taqi-

apeks said...

to..amir,zul,sue n akhi ammar...
aminnn...smoga terus dipermudahkan urusan dan bertambah-tambah kesabaran...

-AniSzaM- said...

salam takziah...
kuat yer..kiter dlm mgu xam skang nie...
insyaallah..ko leh wat nye...
kalo rase lemah, bncng dgn lec..
sory..kami sume lmbt tau...
take care..
kalo perlukan kwan2..kami sume ade jer..

ps- zeck.btol2..ble nak jmper sume org?uhuhu..

Taufiq said...

Salam,
Semoga tabah hati menghadapi hari2 yang mendatang.
Semoga roh arwah ditempatkan bersama para nabi, syuhada' dan solihin..
Kuatkan semangat. Hidup merupakan satu amanah yang perlu diusahakan dengan sebaik2nya.
Manfaatkan peluang yang ada ini.
Semoga kelak kita dapat menuai hasil yang besar di akhirat kelak buat kebaikan diri kita dan ibubapa kita...
-Taufiq Jaafar UTM-

akhwat UTM said...

Salam..

Allah menguji seseorang setara dengan keupayaannye..Tabahkan hati..mengadu dan luahkan segalanya pada ALLAH...ALLAH MAHA MENGETAHUI...Perjalanan adik masih panjang..
semoga bertemu dengan hikmah sebenar..
Semoga sentiasa dalam redha Allah..
All the best in final exam..focus..

najed said...

salam...semoga tabah, kuat kan semangat. all the best

apeks said...

to anis, akhi taufiq, ukhti suhailah, najed...moga Allah perkenankan doa rakan sekalian....insyaAllah...ana terus memohon petunjuk dr-Nya...syukran..

adaf zhafry said...

condolences from me.
u need to be more strong from now on. I know it is hard to accept reality when we unexpected something. lossing someone who is father is a big deal thing. u need to figure out how facing and stepping the life afterwards without your dad. u're still lucky got to know him for 21 years even there are some people who are not. God knows what the best for us. all the best,sham.......

saadatul akmar said...

salam dik..semoga adik sabar dlm menghadapi ujian ni..maaf akak tak mampu buat apa2 utk lewatkan lagi..Tuhan lebih mengetahui..akak paham kita sume masih dlm keadaan terkejut..banyak2kan doa utk abah..banyak yg kita rancangkan buat abah tapi Tuhan lebih sayangkan dia..perasaan terkilan sebab tak ada disisi semua org rasai..tabah k..

saadatul akmar said...

buat semua kwn2 syamsul...bagi pihak kelurga mengucapkan terima kasih atas keprihatinan dan sumbangan yg diberikan..semoga semua berjaya..selama syamsul di sana mohon dari kami tengok2kan dia...thanks..

Miss Fadhilah said...

syam..salam takziah aku ucpkn..
arp ko n family ko bnykkn bersabar..

Mohd Fuad Abdullah said...

salam..takziah atas pemergian orang yang tersayang..semoga tabah dan sentiasa mendoakan agar rohnya tenang dan aman disana...sememangnya kenangan ini terlalu pahit untuk ditelan tapi yakinlah Allah tak akan membebani hambanya dengan dugaan yang tidak setimpal dgn kemampuannya(Al-Baqarah:286)...Banyakkan Bersabar

nurul farhana yanti a.ghani said...

maaf if akk lambat....
takziah tuk nta sekeluarga...
ujian kehilangn ahli keluarga mmg sgt mncbr.Allah tahu nta ckup tabah untuk hadapi ujian ini. redhalah dgn ujian NYa

apeks said...

AP,fad,akhi fuad,ukhti yanti...thanks ye ngn doa semua...jazakallah...akak...takpe...Allah penentu...redhakan saja...semoga abah diampunkan dosa dan ditempatkan bersama orang-orang beriman....

sHaZuku_tErU said...

assalamulaikum,
ak hrp x `tlmbt nk ucpkn takziah pd hg sekeluarga
hrp hg tbh mnghadapi ujian Allah ni
moga roh ayh hg d`cucuri rahmat
n d`tmptkn d`klngn org2 yg beriman
aminn.....

apeks said...

waalaikummussalam...
errmmm......thanks afiq....errmm...
aminnnn...

Anonymous said...

salam..cerite awk nih wat sy nk nangis..hmm..tabah la yee..tuhan beri ujian pd org yg dikasihinye..tabah yee..wsalam-lyla

apeks said...

wassalam
ermmm...insyaAllah...
tabah tu bukan datang dari wajah semata
tapi dari lubuk hati...siapa tahu...siapa merasa...keredhaan akan diteruskan dengan kehendakNya...insyaAllah.TQ

Post a Comment

soksek..soksek..